Marknadsföring för kundklubbar

mobilenAtt ha en kundklubb där lojala och återkommande kunder är medlemmar är viktigt för de stora shoppingsajterna men också inom många andra områden som exempelvis för fysiska butiker och restauranger. Genom en kundklubb kan medlemmarna erhålla information om nyheter först av alla, erhålla rabatter, få exklusiva erbjudanden och i många fall få poäng som kan användas för inköp. Med jämna mellanrum skickas meddelanden ut från en kundklubb som exempelvis kan vara att medlemmarna får 20 procent rabatt på alla inköp under en dag, förhandsinformation om en produktlansering eller produkter som säljs till nedsatta priser.

För ett företag är en kundklubb en ovärderlig marknadsföringskanal till trogna kunder där företagen snabbt kan få ut information till sina kunder som sedan snabbt kan agera. Det handlar dock om att få ut informationen snabbt, framför allt om det är ett erbjudande som endast är tillfälligt, och då fungerar inte vanliga postgången speciellt bra och inte heller e-post, då ett e-postmeddelanden lätt fångas upp i inkorgen av många andra e-postmeddelanden. Dessutom är det inte alla som läser sin e-post i realtid utan brukar ögna igenom inkorgen en eller ett par gånger om dagen. Det gör att den bästa kommunikationskanalen för en kundklubb som snabbt vill marknadsföra erbjudanden till sina kunder är sms.

Ett sms kan skickas till tusentals medlemmar inom någon sekund och det bästa med sms är att näst intill alla mottagare läser ett sms, oftast redan inom någon minut. Det gör att sms är den bästa och snabbaste kanalen för att få ut företagets marknadsföringsinformation snabbt.

Kommunicera med sms

Det finns olika abonnemang att välja mellan då man använder sig av en smstjänst. Vilket abonnemang som passar varje företag bäst beror på hur många sms man skickar vid varje tillfälle och hur ofta. Att skicka ett sms till 100-tals personer samtidigt är enkelt och kräver minimal administration. Man kan antingen ladda upp en kontaktlista till smstjänsten eller så går det att integrera smstjänsten med företagets kundsystem. Det gör det möjligt för ett företag att använda sms för många olika händelser, utöver marknadsföringen. Med en smstjänst kan företag skicka ut beställningsbekräftelse, leveransbesked, skicka påminnelser, kallelser och mycket annat. All information som ett företag vill ska nå kunderna snabbt och som med största säkerhet också läses, oftast direkt, bör skickas med sms.

Att använda sms för utskick till ett stort antal personer kan också vara en bra kommunikationskanal för exempelvis föreningar, som snabbt kan meddela sina medlemmar om händelser. En bostadsförening kan exempelvis använda sig av sms för att meddela händelser som sker i fastigheten, exempelvis i samband med en vattenläcka eller under tiden fastigheten renoveras. Det är ett utmärkt sätt för en fastighetsförening att snabbt kunna underrätta sina medlemmar om akuta händelser som snabbt behöver mottagarens uppmärksamhet. För exempelvis en idrottsförening kan sms vara ett bra alternativ till e-post eller brevutskick om man snabbt vill meddela medlemmar förändringar, som exempelvis att en träning har blivit inställd. Genom sms kan en klubb också löpande uppdatera sina medlemmar om aktiviteter, matchresultat och en del annan information som många personer är intresserade av.